Najczęstsze błędy projektowe popełniane przez Klientów

Usługi druku 3D

Klientów zlecających usługi druku 3D możemy podzielić na tych, którzy umieją projektować, na tych którzy starają się coś zaprojektować i na tych którzy projektować nie umieją w ogóle. W niniejszej lekcji skupimy się na drugiej grupie i na najczęściej popełnianych przez nich błędach.

Chcąc świadczyć usługi na najwyższym możliwym poziomie, pamiętaj aby zawsze przed rozpoczęciem pracy sprawdzić jakość przesłanych plików produkcyjnych i w przypadku znalezienia w nich błędów, poinformować o tym klienta, aby wspólnie z nim rozwiązać problem.

Tak jak zostało to opisane w poprzednich lekcjach, takie podejście pozwala na zdobycie zaufania klientów do twoich umiejętności i kompetencji, ustrzec jego i siebie przed reklamacjami, jak również liczyć na ich powrót lub polecenia do innych klientów.

1. Plik jest popsuty

To najczęstszy przypadek, który zdarza się nawet najlepszym projektantom. W przypadku plików .STL ma związek z niedomkniętymi trójkątami. W znakomitej większości przypadków wystarczy go po prostu naprawić w slicerze drukarki 3D, lub innym dedykowanym oprogramowaniu (Netfabb czy nawet 3D Builder). W przypadku złożonych geometrii warto jednak sprawdzić czy plik po naprawie nie różni się od oryginału? Ewentualnie przesłać go klientowi do weryfikacji.

2. Plik nie jest zoptymalizowany pod druk 3D

Plik został stworzony np. przez projektanta tworzącego zwykle modele pod frezowanie CNC. W konsekwencji jest bardzo masywny co przekłada się na wysokie zużycie materiału i długi czas druku 3D. Aż prosi się, żeby go „odchudzić”. Czasem posiada też fragmenty, które wymagają stosowania dużej ilości struktur podporowych – tymczasem niewielka modyfikacja kątów nachylenia ścianek może rozwiązać problem (o ile nie wywoła to konfliktu w środowisku aplikacyjnym).

3. Złe wymiary

Część miała mieć wymiary 10 x 10 x 15 cm, a w pliku ma 1 x 1 x 1,5 mm. Błąd występuje często przy eksporcie modelu do .STL i projektant go nie weryfikuje. Innym przypadkiem jest zamiana cali na centymetry lub odwrotnie. Zawsze sprawdzaj wymiary lub poproś o ich podanie przed rozpoczęciem produkcji.

4. Zbyt mało trójkątów w pliku .STL

Model miał być idealnie okrągły, a okazuje się być wielokątem. Projektant ustawił zbyt małą liczbę trójkątów przy eksporcie do .STL.

5. Zbyt cienkie ścianki, zbyt małe otwory

Projektant nie zna wartości granicznych dla danych technologii i projektuje ścianki o grubości 0,3-0,4 mm chcąc zlecić wydruk w technologii FDM lub SLS / MJF. Choć teoretycznie jest to możliwe do wykonania, w przypadku większych modeli ścianki szybko popękają – już nawet na etapie pakowania ich do wysyłki.

6. Model stworzony z płaszczyzn a nie bryły

Powszechny problem występujący przy projektowaniu makiet architektonicznych. Wynika w dużej mierze z faktu, że w programach do tworzenia architektury obiekty tworzy się inaczej niż w programach CAD.

7. Idealnie okrągłe otwory na pionowych ścianach

Budując część warstwa po warstwie nie da się osiągnąć idealnych otworów. Jeżeli klientowi na tym bardzo zależy, trzeba go poinformować, że nie jest to możliwe do wykonania pod względem technologicznym.